6. lipnja 2013.

Soparnik, ili nešto slično

Soparnik je staro dalmatinsko jelo koje potječe još iz doba Turaka, a točnije iz dalmatinskog mjesta Poljica. Krasnu priču o soparniku možete pročitati ovdje, a ja ću samo nadodati da me dotična pita od blitve oduševila. U Italiji postoji vrlo slično jelo, Erbazzone ili Scarpazzone (od tal. scarpa što označava bijelu stabljiku od blitve), inače jedno od tradicionalnih jela regije Emilia-Romagna.
Najpoznatiji i najčešći je Scarpazzone montanaro, a radi se o piti sa nadjevom od listova i stabljika blitve, popržene slanine i malo parmezana. Idući put ću definitivno dodati bar jedan od navedenih sastojaka. I Soparnik i Erbazzone su nastali kao sirotinjska jela. Tijesto se pripremalo od najdostupnijih namirnica kao što je svinjska mast, brašno i voda, dok se nadjev pripremao od blitve, luka i češnjaka.
U osnovnu verziju tijesta dodala sam maslinovo ulje, kurkumu, sušeno začinsko bilje i sušene vrganje u prahu. Često pripremam ovakvu verziju tijesta, bez kvasca, a ponekad ga koristim i umjesto tijesta za pizzu. Jeftin i ukusan ručak, ako još niste probali, toplo preporučam. Soparnik je još ukusniji kad odstoji nekoliko sati. :)

Sastojci za pitu promjera 28-30 cm:

Tijesto
270 g brašna
1/2 žličice soli
1/2 žličice sušenog mediteranskog bilja
1/3 žličice kurkume
2 žlice sušenih vrganja u prahu
50 g maslinovog ulja ili ekstra djevičanskog maslinovog ulja
1 velika žlica svinjske masti
1-1,5 dl hladne vode

Nadjev
400 g svježe blitve
3 žlice maslinovog ulja
1 luk

+ vezica svježe narezanog peršina

Od svih sastojaka umijesite mekano tijesto, podijelite ga na 2 djela i pustite da odstoji 15 minuta.
Pećnicu zagrijte na 180C.
Razvaljajte 1 polovicu tijesta u krug, pa prebacite u kalup. Blitvu operite, posušite pamučnom krpom, pa je narežite na sitne rezance, obavezno iskoristite i stabljiku. Začinite solju i maslinovim uljem pa rasporedite po piti. Možete dodati u nadjev i poprženu slaninu, parmezan ili jaja. Drugu polovicu tijesta također razvaljajte u krug nešto veći od kalupa, pa prebacite preko nadjeva od blitve i dobro "ušuškajte" krajeve tijesta, tako da dobijete zatvorenu pitu. Vrh tijesta izbockajte vilicom i u sredini zarežite malo nožem u križ. Pecite pitu u zagrijanoj pečnici 25-30 minuta.Vrući soparnik premažite ekstra djevičanskim maslinovim uljem, posipajte narezanim peršinom i poslužite zasebno ili sa kiselim vrhnjem.

Broj komentara: 7:

Vesna Nesic kaže...

Malo sam googlala dok nisi objavila recept. Baš mi se sviđa ova pitica, sigurno ću je isprobati. Nisu stari ludi, znaju od jednostavnih sastojaka da naprave čudo:-)

Bite my cake kaže...

Nevenić, ovo je stvarno fantastično!

Un Mondo di Sapori kaže...

ova druga slika mi je mrak!! a i volim soparnik...zvuči odlično s tvojim dodacima

Life tastes like chocolate kaže...

Izgleda odlično!

JA U KUHINJI... kaže...

Joj kako je ovo dobro... fantastično! Fotkice su mi ekstra leeepeee!

Maja Babić kaže...

Pravila danas, pod utiskom sam ceo dan! Odlično, baš, baš odlično! :)

Nale Coolinarija kaže...

Odlicno! Ma, kakva zeljanica, ovo je bolje i mnogo lakse:) Probali samo ga vec par puta. Svaki put nam je kao da ga jedemo prvi put. Meni se vise svidja kada se malo prohladi. Jednostavno, predobro.