1. rujna 2010.

Pečene rajčice i "konzumirate li dovoljno rajčicu?!"

Jeste li znali da povrće poput rajčice termičkom obradom još više povećava svoju hranjivu vrijednost, točnije apsorpciju i aktivnost likopena?!

Konzumirate li juhu od rajčice, šalšu od pomidora ili ketchup u velikim količinama, već puno ste pridonijeli zdravlju svog organizma. Naime, rajčica duguje svoju jaku crvenu boju likopenu, najjačem antioksidansu i srodniku karotenoida koji ima oko četiri puta veći antioksidacijski potencijal od beta-karotena. Oko 85 % likopena dobivamo iz rajčice i proizvoda od rajčice, a u puno manjoj količini iz lubenice, crvenog grejpa, guave i papaje. Da bi se likopen aktivirao i apsorbirao u organizmu potrebno je konzumirati termički obrađenu rajčicu sa uljem, najbolje maslinovim uljem, jer se likopen otapa u masnoći i kao takav se izvrsno apsorbira u organizmu.
Likopen zbog svog antioksidativnog djelovanja podiže imunitet i pomaže u normalnom radu srca.
Ima jedinstvenu sposobnost inaktivacije slobodnih radikala koji mogu oštetiti naše stanice, a kao glavni karotenoid u ljudskoj krvi, štiti lipide, proteine i DNA od oksidacije. Snažan je inaktivator reaktivne forme kisika, što znači da može imati komparativno snažnija antioksidativna svojstva nego drugi karotenoidi plazme.
Preporučeni dnevni unos likopena je od 5 – 10 mg, no utvrđeno je da 15 mg dnevno kroz 12 tjedana podiže obrambenu staničnu aktivnost za 28%.
Znanstvenu potvrdu pronalazimo i u istraživanjima koja su pokazala protektivnu ulogu likopena u nastanku karcinoma prostate, te smanjenog rizika za oboljevanje od raka želuca, dojke i kože.
Muškarci koji konzumiraju 10 rajčica tjedno imaju 45 % manju mogućnost oboljevanja od raka prostate, u količini od 30 mg dnevno za 20 % smanjuje pojavu tumora želuca, štiti kožu od UV zraka i priprema je za sunce.

Zbog svih ovih činjenica koje pečenoj rajčici samo idu u prilog, vrijeme je da navalite (ako još niste) na jela poput pite od rajčice, tradicionalnu pizzu, "šalšu" od pomidora, razne umake, juhe...

Rajčicama je kraj sezone i možda više nisu lijepog izgleda, al' eto još jednog razloga da ih fino uklopite u svoju zimnicu! :)
Pečene rajčice:

Uključite pećnicu na 160 Celzijevih stupnjeva, poslažite raspolovljene rajčice na lim, polijte ih maslinovim uljem, mrvom balzamičnog octa, posolite, popaprite svježe mljevenim paprom, začinite začinskim biljem poput majčine dušice, timijana, bosiljka, origana, mrvu češnjaka te zaboravite na rajčice cca 1,30-2 sata. Neće vam zagoriti jer će tokom sporog pečenja rajčica pustiti sve svoje sokove. Kad su pečene, ako ih nećete odmah koristiti, ohladite ih i spremite u plastičnu kutiju ili u staklenku gdje mogu u hladnjaku izdržati nekoliko dana. U protivnom usitnite pečene rajčice te ih dalje konzumirajte kao umak. :)

Ja sam ih servirala ovako:

Quinoa sa pečenim rajčicama kao prilog

Quinou isperite u vrućoj vodi (da isperete ostatke saponina zbog kojih je quinoa gorka) te je skuhajte. Još vruću pomiješajte je sa nasjeckanim peršinom i narezanim pečenim rajčicama te začinite dodatno sa par kapi extra djevičanskog maslinovog ulja. Poslužite toplo uz ribu ili meso.

*Quinoa na ovakav način izvrsna je i hladna u salati sa konzerviranom tunom.
*Umjesto tradicionalne "paste al pomodoro" umak od pečenih rajčica pomiješajte sa netom skuhanom quinoom.